Fáze Procesu řízení změn
Fáze 1 – identifikace změny
- Podnět, „CO, JAKÁ kritéria a PROČ?“, Analýza
změny – zpracování variant a výběr optimální varianty
- Schválení nebo neschválení změny
Fáze 2 – Rozhodování o uskutečnění změny
Fáze 3 – Zpracování návrhu změny
Fáze 4 – implementace schválené změny
- Zavedení změny
- Sledování změny
Fáze 5 – Fixování nového stavu
Fáze 6 – Ukončení
- Vyhodnocení změny
- Uzavření
Formální akce PROCESU ŘÍZENÍ ZMĚN
- vyžádání změny (změnová žádanka)
- popis požadované změny
- kdo změnu požaduje
- údaje potřebné k autorizaci změnové žádanky
- zdůvodnění požadavku
- priorita (důležitost změny ve vztahu
k projektu)
- přínos realizované změny
- dopady
- hodnocení/ověření požadavku na změnu
- rozhodnutí
- realizace nebo odmítnutí změny
- zanesení změny do plánu
Zamyšlení: Jaké důvody podle Vás vedou managera k zanesení
změn do plánu?
Podněty vyvolávající změny
- Změnu lze definovat jako odchylku implementovanou do plánu projektu.
- Každá změna je aktivní reakcí na podnět, který je vyvolán:
- z okolí projektu (vnější)
- projektem samým (vnitřní)
Vnější podněty
Vnější podněty vyvolávající změny mohou být:
- Požadavky zákazníka
- Požadavky vlastníka projektu
- Přijetí nových (novelizovaných) zákonů, směrnic a nařízení, které svým obsahem mají vliv na řízení projektu, použitou technologii, kvalitu výstupu atd.
- Změny na trhu:
- finanční krize
- vstup nového konkurenta na trh
- …
Vnitřní podněty
Vnitřní podněty mohou být:
- Nejistota v projektu:
- nejasnost cíle
- nepřesnost odhadu projektového plánu
- jiné reálné podmínky
- Nedostatečně naplánované nárazníky:
Podněty vyvolávající změny:
- Častým jevem v průběhu realizace jsou nové požadavky zákazníka na výstupy projektu (požadavek na změnu).
- Je třeba s nimi počítat – dobře provedenou analýzou požadavků v úvodních fázích lze četnost takových požadavků výrazně snížit, odstranit je ale úplně nelze
- V tomto případě je třeba s těmito požadavky zacházet především ve shodě s investorem, který rozhoduje o ceně projektu.
Dělení změn
- ovlivnitelné: většina výše uvedených
- neovlivnitelné: výkopové práce do skály místo do jílového podloží
Dělení změn do tříd
Třída 1
- Významné důsledky, které zásadním způsobem ovlivňují projekt
- Schvaluje statutární orgán projektu
Třída 2
- Podstatné důsledky významně ovlivňující projekt
- Schvaluje řídící výbor projektu
Třída 3
- Méně podstatné důsledky bez významného vlivu na projekt
- Rozhoduje o nich projektový manažer a např. během kontrolních dnů nebo při ukončení etapy informuje nadřízené orgány
Taktické kroky při řízení změny
- pokusit se přenést změnu za rámec projektu
- rozdělit požadavek na menší dílčí celky a tím
získat lepší pozici pro vyjednávání
- přesunout část realizace změny na navrhovatele –
na zákazníka (více práce)
- co nejlépe sledovat reakci změny na matici rizik
- sáhnout po rezervě (časové nebo finanční)
- na základě vzniklých změn je nutné zavést registr změn, ten musí být udržován v aktuálním stavu a takový se musí rozšířit ke všem členům organizační struktury
- nejsložitější je uskutečnění zásadních změn ve firmě (úplná restrukturalizace firmy, změna výrobního programu firmy, zavedení zcela nové výrobní technologie firmy, apod.)
Fáze Vnímání procesu řízení změn
- Zděšení (Co se to vlastně děje!? Kdo to s čím zase přišel!?)
- Popírání (Ono vlastně asi o nic nepůjde, je to jen náhodná akce! To brzy přejde a zapomene se na to!)
- Vztek (Do háje, oni to myslí vážně! To je k vzteku, zase se podařilo někomu prosadit takovou hloupost!)
- Smlouvání (Nešlo by to odložit?! Je to opravdu nutné?!)
- Resignace (Děj se vůle Páně! No co se dá dělat, když to vedení chce!)
- Zvažování (Vlastně to není tak špatný nápad! Něco na tom je! Vždyť já bych toho mohl využít tak, že …!)
- Akceptace ( No dobrá, já se také hlásím na ten kurz! Ano, můžete to instalovat i v mé kanceláři! Když to mají ostatní, tak to chci také!)
Některé důležité otázky z hlediska Řízení změny
- Čeho se změna týká?
- Které parametry charakterizují stav před změnou a po změně?
- Co změnu vyvolalo (může vyvolat) resp. jaké jsou příčiny změny?
- Jaké má změna důsledky?
- Co vše se změnou souvisí tak, že se také bude muset změnit?
- Komu je změna určena?
- Proč máme změnu uskutečnit?
- Komu a co změna přinese a kdy?
- Dovedeme popsat proces změny?
- Máme přesně identifikovaný výchozí stav před změnou?
- Máme přesně identifikován požadovaný cílový stav po změně?
- Jaké jsou nutné kroky k uskutečnění změny?
- Jak dlouho bude změna probíhat?
- Jaké prostředky na uskutečnění změny potřebujeme?
- Kdo jsou aktéři změny?
- Kdo bude změnu podporovat?
- Kdo bude změně bránit?
- Dovedeme popsat proces změny?
- Máme přesně identifikovaný výchozí stav před změnou?
- Máme přesně identifikován požadovaný cílový stav po změně?
- Jaké jsou nutné kroky k uskutečnění změny?
- Jaké prostředky na uskutečnění změny potřebujeme?
- Koho musíme o změně informovat?
- Kdo musí uskutečnění změny schválit?
- Je pro uskutečnění změny vhodná situace a příznivý okamžik?
- Jak můžeme překonat odpor ke změně?
- Jaká změna předbíhala právě zamýšlené změně?
- Jaká změna bude následovat po této změně?
Nejčastější argumenty Odmítání změny
- Počkáme, až to vyzkoušejí jiní!
- Je to pro nás moc složité!
- Na to nemáme čas, mámo mnoho důležitější práce!
- Už jsme v minulosti něco podobného zkoušeli, ale nenadchlo nás to!
- Proč bychom to dělali, když nás k tomu nikdo nenutí!
- Lidé v naší firmě to nepochopí!
- Na to nemáme peníze, nemůžeme si to dovolit!
- Jsme přece dost chytří sami, proč zavádět cizí myšlenky?!
- Kdo to navrhl? Co tím vlastně sleduje?
- Proč zavádět novoty, když postaru to funguje už takovou dobu!
- Předloni se to zavádělo jako novinka a už se to má zase měnit?!
Řízení změn v projektech
- Předložení požadavku na změnu:
- Podnět ke změně (viz dále)
- Zpracování a předložení požadavku na změnu, např. definovaným formulářem na internetu nebo zasláním e-mailu
- Zpracování a předložení návrhu (požadavku) na změnu zahrnuje písemné vyjádření:
- důvodu změny (proč má být zavedena)
- co má být změněno
- jaký cílový stav je požadován
- Kdo změnu navrhuje
- Registrace návrhu na změnu
- Na příslušném místě je proveden záznam, že byl předložen nějaký námět na změnu, kdy to bylo atd.
- Může být event. automatizováno a spojeno s krokem 1.
- Analýza změny
- Provedení analýzy požadavku, tvorba variant řešení, analýza dopadů dané změny – dodávané výsledky, harmonogram, rozpočet.
- Analýza požadavku na změnu se skládá ze souběžných činností, kterými jsou:
- tvorba variant řešení
- hodnocení dopadů změny ve vztahu k variantě řešení.
- Spolu s tím je k jednotlivým variantám i plán zavedení změny.
- Výběr optimální varianty je následně prováděn dle předem stanovených kritérií hodnotících vliv změny na projekt. Vyhodnocené
- náklady na změnu
- časová náročnost
- specifikace výstupů (včetně změn akceptačních kritérií pro předání)
- jsou hlavní kritéria pro schválení či neschválení změny.
- Změna přijata?
- Schválení nebo neschválení změny (přijetí či nepřijetí) kompetentním prvkem organizační struktury projektu, dle třídy změny.
- Změny dělíme např. podle jejich vlivu na projekt (a kompetence k jejich schválení) do 3 tříd.
- Realizace schválené (přijaté) změny
- Provedení schválené změny
- Může vyžadovat i delší časové období a komplexnější přístup
- Změna v pořádku provedena?
- Po realizaci změny je třeba prověřit:
- že bylo provedeno vše, co bylo naplánováno
- jaké jsou reálné dopady
- zda nevznikly nějaké nové problémy, se kterými se nepočítalo
- Součástí provedení změny je i prověření stavu konfigurace a případné dodatečné změny v konfiguraci. Např. úprava uživatelského manuálu, pokud se v důsledku změny pozmění nějaký ovládací prvek.
- Pokud je shledána nějaká neshoda, je potřeba provést nápravná opatření.
- Tvorba a schválení finální zprávy o změně
- Zpracování závěrečné zprávy o změně, která obsahuje chronologický popis jednotlivých fází změny od vznesení požadavku až po ověření správného provedení změny.
- Závěrečná zpráva se zpracovává i v případě, že je rozhodnuto změnu nerealizovat. Uvádí se pak důvody, proč byla změna příslušným řídícím prvkem zamítnuta.
Existují významné vazby mezi řízením změn a řízením rizik.
Změna sama o sobě je rizikovým faktorem.
Dobře provedenou analýzou rizik je možné efektivně snížit počet změn, pokud jsou chápány jako možné ohrožení.
To se dostáváme k řízení očekávání
- Proč bych měl ve firmě zavést proces správy změn (change management)?
- Na co si mám dát pozor, pokud change management zavádím?
- Když proces zavedu, jak ověřím úspěch projektu?
- Jak následně zajistím, že proces neodumře a firma nesklouzne zpět k neformálnímu řízení změn?
Metoda PDCA cyklus
- Plan–Do-Check–Act = „plánuj, udělej, zkontroluj, jednej“
- Jsou to základní kroky pro dosažení neustálého zdokonalování
- Metoda stálého koloběhu aktivit, které mohou pracovníci využívat při odstraňování problémů v každodenní práci.
- Cyklus PDCA vytvořil Walter Shewhart v roce 1930.
- Následně PDCA pro zlepšování jakosti využil a rozpracoval Edwards Deming.
- PDCA byl připraven především pro efektivní řešení a zlepšování výrobních aktivit, procesů a systémů. Může být také použit jako jednoduchá metoda pro zavedení změn.
Komunikace řízení změn
- Proces řízení změn je charakterizován komunikací a reportingem mezi navrhovatelem změny a realizátorem (manažerem projektu).
- Manažer projektu od obdržení změnového požadavku komunikuje s projektovým týmem:
- analyzují návrh
- zavádějí změnu
- monitorují změnu
- Komunikace je směřována i k dalším pracovníkům podílejícím se na realizaci projektu.
Nejčastější chyby při řízení změn
- Změny nejsou důsledně dokumentovány
- Změny jsou analyzovány a plánovány bez účasti
pracovníků, kteří budou změnu zavádět
- O změně nejsou včas informováni lidé
pracující na projektu
- Změna není schválena odpovědným orgánem – manažer projektu ji nepředloží ke schválení