Informatické myšlení je proces postavený na snaze řešit problémy převážně s využitím ICT, uspořádáním dat do logické struktury. Při tomto procesu jsou vyvtářeny abstraktní modely řešení daného problému. Řešení jsou realizované formou algoritmu. Analýzou chceme dospět k optimálnímu řešení. Snažíme se problém zobecnit, aby bylo nalezené řešení použitelné pro širší škálu podobných problémů.
Dekompozice – rozložení problému na dílčí, lépe zvládnutelné části, které víme, jak řešit.
Rozpoznávání vzorů – hledáme společné znaky dílčích části.
Abstrakce – klademe důraz na důležité detaily při ignorování nepodstatných informací.
Algoritmizace – návrh jednoduchých kroků nebo pravidel k řešení každého z menších problémů.
Cílem výuky programování je zprostředkovat studentům informatický pohled na počítač, podporovat rozvoj tvořivosti a projektový způsob práce, trénovat celou řadu kompetencí z oblasti algoritmizace (dekompozice problému, oddálení vykonávání příkazů, ladění programu…), naučit studenty pracovat s daty a grafikou.