Úprava dokumentů v aplikaci MS Word
Práce s tabulkami a grafy v aplikaci MS EXCEL
Práce s elektronickou prezentací v aplikaci MS POWERPOINT
1 z 2

Odborová organizace a základní povinnosti zaměstnavatele

Sociální dialog

  • Neexistuje jeho oficiální definice, ale nejčastěji se sociální dialog označuje jako trvalý proces zahrnující dílčí jednání a konzultace mezi stranami (zástupci vlády, zaměstnavateli a zaměstnanci) v otázkách společných zájmů týkajících se ekonomické a sociální politiky na různých úrovních.
  • Sociální dialog zahrnuje všechny typy vyjednávání, konzultací nebo jednoduše výměny informací mezi zástupci vlády, zaměstnavatelů a zaměstnanců ohledně záležitostí společného zájmu ve vztahu k hospodářské a sociální politice.
  • Sociální dialog pomáhá sladit zájmy zaměstnavatelů a zaměstnanců v zájmu rozvoje podnikání a zajištění sociálního smíru.
  • Sociální dialog může probíhat jako dialog nebo trialog, na úrovni evropské, národní, odvětvové, regionální či podnikové.

Sociální dialog může probíhat mezi:

  • vládousociálními partnery, tzn. mezi zástupci zaměstnavatelů (což jsou uskupení zaměstnavatelů – zaměstnavatelské svazy a asociace) a zástupci zaměstnanců (což jsou odborové konfederace a svazy) – pak se jedná o tzv. tripartitu.
    • Tripartita umožňuje vládě, zástupcům zaměstnavatelů a zástupcům zaměstnanců v rámci jednacího procesu vysvětlovat a opodstatňovat své kroky a postoje. Vláda je tak rovněž na pravidelných setkáních informována o názorech a postojích sociálních partnerů.
  • zástupci zaměstnavatelů (případně zaměstnavatelem) a zástupci zaměstnanců – zde mluvíme o bipartitním sociálním dialogu či bipartitě. Takových jednání se tedy účastní pouze sociální partneři.

Legislativa

Rada zaměstnanců

  • Zákoník práce § 281 – § 285
  • Radu zaměstnanců lze zvolit u zaměstnavatele, který zaměstnává více než 25 zaměstnanců v pracovním poměru a nepůsobí u něj odborová organizace
  • Rada zaměstnanců může mít nejméně 3 a maximálně 15 členů, přičemž tento počet musí být vždy lichý.
  • Funkční období je 3 roky.
  • Má obdobné pravomoci jako odborová organizace, řeší převážně bezpečnost a ochranu zdraví při práci.
  • Zaměstnavatel je povinen na svůj náklad vytvořit zástupcům zaměstnanců podmínky pro řádný výkon jejich činnosti, zejména jim poskytovat podle svých provozních možností v přiměřeném rozsahu místnosti s nezbytným vybavením, hradit nezbytné náklady na údržbu a technický provoz a náklady na potřebné podklady.

Kdy je možné založit odborovou organizaci

  • K založení odborové organizace jsou potřeba minimálně 3 občané (zakladatelé) a nemusí jít přímo o zaměstnance stejného zaměstnavatele.

Působnost odborové organizace

  • Odborová organizace působí u zaměstnavatele a má právo jednat, jen jestliže je k tomu oprávněna podle stanov a alespoň 3 její členové jsou u zaměstnavatele v pracovním poměru – mohou být zaměstnání na DPP nebo DPČ.
  • Kolektivně vyjednávat a uzavírat kolektivní smlouvy může za těchto podmínek jen odborová organizace nebo její pobočná organizace, jestliže ji k tomu opravňují stanovy odborové organizace.
  • Odborové organizace jsou oprávněny jednat v pracovněprávních vztazích, včetně kolektivního vyjednávání podle tohoto zákona, za podmínek stanovených zákonem nebo sjednaných v kolektivní smlouvě.
  • Za odborovou organizaci jedná orgán určený jejími stanovami
  • Oprávnění odborové organizace u zaměstnavatele vznikají dnem následujícím po dni, kdy zaměstnavateli oznámila, že splňuje podmínky; přestane-li odborová organizace tyto podmínky splňovat, je povinna to zaměstnavateli bez zbytečného odkladu oznámit.
  • Působí-li u zaměstnavatele více odborových organizací, jedná za zaměstnance v pracovněprávních vztazích ve vztahu k jednotlivým zaměstnancům odborová organizace, jíž je zaměstnanec členem.
  • Za zaměstnance, který není odborově organizován, jedná v pracovněprávních vztazích odborová organizace s největším počtem členů, kteří jsou u zaměstnavatele v pracovním poměru, neurčí-li tento zaměstnanec jinak.

Povinnosti zaměstnavatele vůči odborům

  • povinnost získat souhlas odborové organizace,
  • povinnost projednat s odborovou organizací,
  • povinnost informovat odborovou organizaci,
  • povinnost umožnit odborové organizaci či jejím členům něco vykonat.

Povinnost získat souhlas odborové organizace

  • Povinností zaměstnavatele nejvíce zavazující je jistě povinnost získat souhlas odborové organizace, která se váže např. ke zrušení pracovního poměru člena orgánu odborové organizace.
  • V případě, že budete chtít dát výpověď nebo okamžitě zrušit pracovní poměr zaměstnanci, který je předsedou odborové organizace, musíte nejprve získat souhlas této odborové organizace, jinak je výpověď neplatná.
  • Neplatnost může zaměstnanec uplatnit u soudu do dvou měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit.
  • Pouze při splnění všech zákonných podmínek a s přihlédnutím k okolnostem každého případu, může soud uznat výpověď respektive okamžité zrušení pracovního poměru za důvodné a tedy platné, důkazní břemeno však v tomto případě leží na zaměstnavateli.
  • Předchozí souhlas odborové organizace si musí zaměstnavatel vyžádat také při určení rozvrhu čerpání dovolené a k určení hromadného čerpání dovolené.
  • Plánovat celozávodní odstávku tedy musíte spolu s odborovou organizací, která u Vás působí.
  • Pouze s předchozím písemným souhlasem odborové organizace může zaměstnavatel vydat či změnit pracovní řád, v opačném případě je vydání či změna neplatná.

Projednání – § 280

  • Projednáním se rozumí jednání mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci, výměna stanovisek a vysvětlení s cílem dosáhnout shody.
  • Zaměstnavatel je povinen zajistit projednání v dostatečném předstihu a vhodným způsobem, aby zaměstnanci mohli na základě poskytnutých informací vyjádřit svá stanoviska a zaměstnavatel je mohl vzít v úvahu před uskutečněním opatření.
  • Zaměstnanci mají při projednání právo obdržet na své stanovisko odůvodněnou odpověď.

Zaměstnavatel je povinen se zaměstnanci projednat:

  • pravděpodobný hospodářský vývoj u zaměstnavatele,
  • zamýšlené strukturální změny zaměstnavatele, jeho racionalizační nebo organizační opatření, opatření ovlivňující zaměstnanost, zejména opatření v souvislosti s hromadným propouštěním zaměstnanců podle § 62,
  • nejnovější stav a strukturu zaměstnanců, pravděpodobný vývoj zaměstnanosti u zaměstnavatele, základní otázky pracovních podmínek a jejich změny,
  • převod podle § 338 až 342,
  • bezpečnost a ochranu zdraví při práci v rozsahu stanoveném v § 101 až § 106 odst. 1 a § 108 a zvláštním zákonem,
  • záležitosti v rozsahu stanoveném ujednáním o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo na základě jiného ujednaného postupu pro informace a projednání na nadnárodní úrovni nebo v rozsahu stanoveném v § 297 odst. 5.

Informování – § 279

  • Informováním se rozumí poskytnutí nezbytných údajů, z nichž je možné jednoznačně zjistit stav oznamované skutečnosti, popřípadě k ní zaujmout stanovisko.
  • Zaměstnavatel je povinen poskytnout informace v dostatečném předstihu a vhodným způsobem, aby je zaměstnanci mohli posoudit, popřípadě se připravit na projednání a vyjádřit své stanovisko před uskutečněním opatření.
  • ekonomické a finanční situaci zaměstnavatele a jejím pravděpodobném vývoji,
  • činnosti zaměstnavatele, jejím pravděpodobném vývoji, jejích důsledcích na životní prostředí a jeho ekologických opatřeních,
  • právním postavení zaměstnavatele a jeho změnách, vnitřním uspořádání a osobě oprávněné jednat za zaměstnavatele v pracovněprávních vztazích, o převažující činnosti zaměstnavatele označené kódem Klasifikace ekonomické činnosti a uskutečněných změnách v předmětu činnosti zaměstnavatele,
  • základních otázkách pracovních podmínek a jejich změnách,
  • záležitostech v rozsahu stanoveném v § 280 – Projednání
  • opatřeních, kterými zaměstnavatel zajišťuje rovné zacházení se zaměstnanci a zaměstnankyněmi a zamezení diskriminace,
  • nabídce volných pracovních míst na dobu neurčitou, která by byla vhodná pro další pracovní zařazení zaměstnanců pracujících u zaměstnavatele v pracovním poměru uzavřeném na dobu určitou,
  • bezpečnosti a ochraně zdraví při práci v rozsahu stanoveném v § 101 až § 106 odst. 1 a § 108 a zvláštním zákonem,
  • záležitosti v rozsahu stanoveném ujednáním o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo na základě jiného ujednaného postupu pro informace a projednání na nadnárodní úrovni nebo v rozsahu stanoveném v § 297 odst. 5.

Povinnost umožnit výkon určitých práv

  • Zaměstnavatel je povinen poskytnout pracovní volno s náhradou mzdy zaměstnanci k výkonu jeho funkce člena orgánu odborové organizace a dále všem zaměstnancům k účasti na školení pořádaném odborovou organizací v rozsahu pěti pracovních dnů v kalendářním roce, nebrání-li tomu vážné pracovní důvody.
  • Pracovní volno bez náhrady mzdy je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnancům k výkonu jiné odborové činnosti, zejména účasti na schůzích, konferencích či sjezdech.
  • Odborová organizace má právo vykonávat kontrolu vnitřních předpisů a závazků vyplývajících z kolektivních smluv a dále kontrolu nad stavem BOZP, zaměstnavatel je za tím účelem povinen umožnit pravidelné kontrolování pracoviště a zařízení zaměstnavatele včetně hospodaření s osobními ochrannými pracovními prostředky.
  • Zaměstnavatel je také povinen umožnit prověření, zda řádně vyšetřuje pracovní úrazy včetně účasti při zjišťování příčin pracovních úrazů a nemocí z povolání.
  • Odborová organizace může podávat návrhy na odstranění či omezení rizik v oblasti BOZP.

Základní povinnosti ve firmě, kde není odborová organizace – § 276

  • Zaměstnanci v základním pracovněprávním vztahu mají právo na informace a projednání.
  • Zaměstnavatel je povinen informovat zaměstnance a jednat s nimi přímo, nepůsobí-li u něj odborová organizace, rada zaměstnanců nebo zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen „zástupci zaměstnanců“).
  • Jestliže u zaměstnavatele působí více zástupců zaměstnanců, je zaměstnavatel povinen plnit povinnosti podle tohoto zákona vůči všem zástupcům zaměstnanců, nedohodnou-li se mezi sebou a zaměstnavatelem o jiném způsobu součinnosti.
  • Informování zaměstnanců a projednání s nimi se uskutečňují na úrovni odpovídající předmětu jednání s ohledem na oprávnění a působnost zástupců zaměstnanců a úroveň řízení.
  • Zástupci zaměstnanců nesmějí být pro výkon své činnosti znevýhodněni nebo zvýhodněni ve svých právech, ani diskriminováni.
  • Důvěrnou informací se rozumí informace, jejíž poskytnutí může ohrozit nebo poškodit činnost zaměstnavatele nebo porušit oprávněné zájmy zaměstnavatele nebo zaměstnanců.
  • Za důvěrnou informaci se nepovažuje informace, kterou je zaměstnavatel povinen sdělit, projednat nebo zveřejnit podle tohoto zákona nebo zvláštního právního předpisu.
  • Jestliže zaměstnavatel požaduje zachování mlčenlivosti o informacích, které byly poskytnuty jako důvěrné, mohou se zástupci zaměstnanců domáhat, aby soud určil, že informace byla za důvěrnou označena bez přiměřeného důvodu.
  • Neposkytne-li zaměstnavatel informaci, mohou se zástupci zaměstnanců domáhat, aby soud rozhodl, že je zaměstnavatel povinen informaci poskytnout.
  • Zástupci zaměstnanců jsou povinni vhodným způsobem informovat zaměstnance na všech pracovištích o své činnosti a o obsahu a závěrech informací a projednání se zaměstnavatelem.